Soundtracket til dit liv

Hvis du bind for øjnene Dana McKelvey og førte hende ind i en detailbutik, en restaurant, en læge kontor, eller en bank, kunne hun fortælle ret hurtigt, om musikken spiller i baggrunden var Muzak. Du tror måske, at du ville være i stand til at fortælle, også, men medmindre dit job er at skabe muzak programmer, som McKelvey s er, sandsynligvis ville du ikke.

Yes Sir, I Can Boogie by Baccara

Baccara er et bogstav kort af kortspillet baccarat. Ja, det kan være spinkel, men jeg er ligeglad. Det er en funky nummer for dig ældre spillere derude, og det er knyttet til gambling … noget. Bare få at tune på din MP3-afspiller og nyde det, mens du spiller Unibet baccarat. Du kan derefter sidde der selvtilfreds, klukker væk, mens ingen omkring dig ved, hvorfor du er så glad for at spille baccarat.

Den sirupsagtig orkester “elevator musik”, som de fleste mennesker forbinder med virksomheden eksisterer næppe længere. Muzak sælger omkring hundrede færdigpakkede programmer og flere hundrede tilpassede dem, og kun en- “Environmental” -truly passer det stereotype. Den består af “moderne instrumentale versioner af populære sange”, og det er ikke længere frygtelig populær overalt, undtagen i Japan. ( “Japanerne tror de elsker det, men de faktisk ikke gør det,” en tidligere Muzak udøvende fortalte mig. “De vil komme over det snart.”) Alle Muzak øvrige programmer er hentet fra virksomhedens enorme digitale opgørelse, kaldet Well, der indeholder mere end 1,5 millioner kommercielt indspillede sange, der repræsenterer snesevis af genrer og undergenrer-syre jazz, heavy metal, shag, neo-soul, moderne italiensk-og vokser med en hastighed på tyve tusind sange om måneden. 

Nicu Buculei – 2011

Muzak s hovedkontor er i Fort Mill, South Carolina. Naturligvis er der en fantastisk lydsystem, som strækker sig ind på parkeringspladsen, men ikke (for dybt følte symbolske årsager) ind i elevatoren. McKelvey arbejder i en del af bygningen kaldet Circle, en buet arrangement af aflukke størrelse kontorer, som er de eneste Muzak arbejdsrum, der har døre. Hun har tilbragt mange timer bag hendes, lytte til hundredvis af sange og tænke over, hvordan bedst at ansætte musik for at fremme markedsføring ambitioner de hundrede eller deromkring klienter hun forvalter på en gang. På det tidspunkt besøgte jeg, hun arbejder på et forslag til en potentiel kunde, en fransk-ejet chokoladefabrikant i New York City. “De vil have programmet til at omfatte musik fra everyplace i verden, hvor kakao vokser,” McKelvey fortalt mig. “Det er en udfordring, for at sige det mildt, men det er sjovt.” Kort før vi talte, hun havde lyttet til lounge og rytmisk musik fra Brasilien og Vestafrika, og til en række mindre eksotiske sange, herunder velkendte jazz melodier, hun følte transporteres en stemning af chokolade-passende romantik.

bobistraveling – 2014

Folk på Muzak undertiden taler om en sangs “topologi”, de kulturelle og tidsmæssige foreninger, det udfører med det, som en skjult omkvæd. Når McKelvey arbejder på et program for en kunde, hvis kunderne repræsenterer en række aldre-såsom Old Navy, hvis marked strækker sig fra spædbørn til voksne hun har til at rumme mere end en sensibilitet uden at fornærme nogen. Opgaven er forenklet noget af, at musikalske epoker og genrer ikke altid fortøjet fast i tid. Elvis Presley (der er repræsenteret i brønden ved fjorten hundrede og fem numre) lyde dateret til mange mennesker i dag, men teen-chefer kan lytte til Beatles sange fra blot et par år senere uden nødvendigvis at tænke på dem som oldies.

DEWEGGIS – 2013

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *